fredag 4 oktober 2013

Cykelkeps mot cyklisthat.

Hej.

Dagens första kontakt med sociala medier blev en tragisk historia. Tryck på bilden. Bli mörkrädd.

Ja, ni ser ju själva. Och vi blir nästan mer bestörta över sådana som Berglund och Malthed än över det faktum att en tjugosexårig cyclocross-flicka har blivit så brutalt mosad av en lastbil - under en träningsrunda - att hon avled. Twitter, Facebook (här Vacchis diskussionstråd) mm kokar av kommentarer från människor som är ledsna och rädda över att det finns de som på allvar verkar hata och mer eller mindre medvetet skada oss som cyklar.

Låt oss skita i att hata dem tillbaka. De är inte värda vårt hat. Däremot är de värda att motarbeta. Fett och bestämt och med stil - helt i linje med vad cykling handlar om.

Idag kan du göra olika saker för att visa ditt stöd till cyklingen och faktiskt, även JÄVLAS med sådana som Malthed, för det förtjänar de banne mig!

* Skippa bilen till affären, cykla till affären för att inhandla gott till fredagsmyset! Är det fint väder - ta racern. Skippa cykelbanan. Du är cyklist och du får och ska stolt kunna framföra ditt fordon på allmän väg.

* Glöm inte att fota dig snyggt och lägg ut, på din Twitter, på din Facebook, så att alla ser. Tagga #cykelkärlek #cykelglädje #cykel #cykla - ja vad som helst med vårt vaffoord i. Skryt och le!

* Stödja långcyklingen och arbetet mot mobbning genom att skänka en slant till insamlingen som Marcus och Fredric har startat. De ska cykla så långt de orkar under tjugofyra timmar - häftigt! (tack Öijer för länktipset)

* Gå med i din lokala CK om du inte redan gjort det. Cykling i grupp är roligare och tryggare och gör en till en mer teknisk, säkrare cyklist. Lovar! Dessutom stödjer du cykelsporten på din ort.

* Börja tävla. Cykling är en sport att räkna med. Vi vet det, låt resten av landet få veta det också.

* Bryt regeln och ha på din din cykelkeps när du är ute på stan i helgen.

* Krama om dem du tycker om och njut av livet.

Puss!


5 kommentarer :

  1. Word! Katja, väl rutet....!

    SvaraRadera
  2. Ställer mig i kören och säger: Bra sagt, hejja cykel och respekt för varandra i trafiken oavsett framkomstsätt

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet Katja!

    Hej från Janne i Sthlm

    SvaraRadera
  4. Hej det är Marcus cykelhatar igen.
    Jag ska förklara varför jag hatar dessa cykel muppar, för det som hände 12/3 det va nice väder i Åkersberga och jag kör på väg 276 och kommer upp på Stavabacken jag ligger i ytterfil då jag gillar köra fort. jag ser att bilar i högerfil börjar bromsa och kasta sig in i vänsterfil. Vad händer jo EN cyckel mupp vinglar ut i höger körbana och vevar med vänster arm att bilarna ska sänka farten.VARFÖR kan jag tänka? men jag förstår att i väggrenen e det ju inte ännu grussopat så det dammar väll satan om man ligger bakom polarn som drar. Varför offra sitt liv för att cyckla på en stor väg? Jag vill inte köra på någon i trafiken,så snälla cycklister håll er till höger och inte i bredd.

    SvaraRadera