torsdag 10 oktober 2013

Ljusa utsikter.

Åh, glada nyheter. Var igår hos min sjukgymnast och diskuterade fortsatt rehabilitering. Vi ska träffas en gång till nästa vecka men redan nu får jag köra spinning/cykling - så länge det känns bra och inte gör för ont. Superkul! Måste ju hinna bli återställd till slutet av månaden då jag ska leda mitt första klubbspinningpass *ultrapepp gör värsta upplägget med värsta grymma musiken ska ni veta*

Benet känns bättre, absolut. Framför allt, mjukare muskler. Bättre stabilitet. Men ont, det kommer det nog att göra ett tag till. Jag får nog allt ta och laborera fett med sittställningen. Ska också sluta larva mig utan skoinlägg, har ju skoinlägg i mina vinterstövlar mm bland annat. Visst kostar det runt en tusenlapp av få personliga skoinlägg utformade av en sjukgymnast men det är ju så värt det. Även små saker och justeringar kan göra stor skillnad. Fortsätta med Grid-rullen. Stretcha som om det inte fanns någon morgondag.

Om ni är nyfikna på hur träningsupplägget varit den tiden jag varit hjullös så kommer det här:

Måndagar - styrkepass med få konditionsinslag. (cirkelfys/stationsjympa/intervallpass) sedan stretch, foam roller
Tisdagar - core, stretch, foam roller
Onsdagar - intensivjympa alt. annat konditionspass, stretch, foam roller
Torsdagar - vila alt. core, stretch, foam roller
Fredagar - intensivjympa, stretch, foam roller
Helger - vistas ute i naturen (jepp, sådant får man avsätta tid för när man inte kan cykla!), egen stretch, vila, kanske något lugnare styrkepass (ett par km rodd eller liknande)

0 kilometer cykling (förutom vardagstrallandet). 0 kilometer utomhuslöpning. Tufft mentalt, kan jag lova er.

Upplägget varierar förstås från vecka till vecka. Har passat på att verkligen lyssna på kroppen under denna tiden - rehab är ju inte enbart tid för skonsam träning utan även för reflektion hur man ska tänka i fortsättningen för att inte upprepa misstaget.

När jag väl är tillbaks i sadeln kommer antal hjullösa kondispass (som vanlig pulsjympa o d) minimeras till förmån för spinning 3-4 dagar i veckan. Core och cirkelfys (eller liknande styrkepass) kommer dock att finnas kvar i programmet, helt i linje med min målsättning att bli så stark och "skaderesistent" som möjligt.

Det ser med andra ord ljust ut!


Detta knä har varit med om mer än Hemingway, sanna är mina ord!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar