tisdag 22 oktober 2013

Hurdan är en bra spinningsledare? Hur är ett bra spinningpass? Vilka låtar vill ni spinna till? Brainstorm me!


Gammal bild som kom upp nån gång under våren 2012 
då jag spann halvnäck och med orakade ben!

Hej.

tjockar på teknikkonferens i Stockholm just nu - och passar samtidigt på att jobba. Enda gången jag hinner ens tänka cykel är sekunderna strax innan jag somnar. Mer räcker inte tiden till.

Men ni är bäst och har koll och tänker cykel då inte jag hinner göra det - så nu behöver jag er hjälp.

På måndag ska jag leda mitt första spinningpass. Jag har febrilt analyserat de passen jag varit på och försökt komma på upplägg (tack Helena för inspiration), bra musik (eller framför allt, rätt musik) och så. Som ledare är man ju i tillstånd av ständig publikfrieri och spinnfolkets wish is my command. Man vill helt enkelt göra bra ifrån sig. Ta musten ur folksen och få dem att önska de körde Tour of Qatar istället, typ. Högst stön vinner etc. Men ändå, lustfyllt. Mina pass kommer att rikta sig till cyklister dvs. folks som vill spinna så cykligt som möjligt.

Så nu frågar jag er som enligt mig kan allt och lite till - vad vill ni få ut av ett spinningpass? Hur ska en bra ledare vara? Vilka låtar/moment ska man undvika? Hur ser ett bra upplägg ut? Vilka låtar får era ben att uppnå kadens som får Froome att likna en tempoåkare från Västmanland? Vilka låtar vill ni stretcha till? Ja shoot!

Ja ni fattar - kom med tips och råd och förebråelser och ja, precis vad ni vill.

Jag tar ödmjukast till mig allt ni säger.

Tack på förhand

//eran huskatt

9 kommentarer :

  1. Kul, lycka till! Mycket electro, 90-tal funkar bra, tidigt 00-tal. Kör Volbeat ;-) Nu önskar man ju att man själv var där!

    SvaraRadera
  2. Spinningledaren ska vara lagom entusiastisk, alltså inte tjoa hela tiden. Komma med bra uppmuntrande ord då och då, se till att man ger sitt allt. Jag gillar att ledaren hela tiden räknar ner i låtarna typ, 4 minuter kvar, 3 minuter kvar osv. Då kan man själv välja när man vill lägga i tyngre växel, ställa sig upp, spurta lite mm. Bra musik är all musik tycker jag men jag gillar låtar som man blir lite "förbannad " till, som gör att man ger det lilla extra och det är faktiskt rockmusik bra till. Gillar backar, men också snabba spurter då och då. Ja, du blev väl kanske ett dugg klokare....ta kontakt med Urban Andersson. han är duktig, har bra musik och är inspirerande. En sak är säker iaf...jag gillar inte när man studsar upp och ner på cykeln i olika åttor, fyror och tvåor...helt värdelöst men det tror jag inte du hade tänkt dig heller...ska bli kul på måndag. Det kommer att gå lysande!!

    SvaraRadera
  3. Mycket tydlig med hur passet är upplagt. Definitivt intervaller och jag vill gärna hör hur lång tid det är kvar av intervallerna minst en gång per minut.
    Inga hoppande åttor eller fyror och ingen position 2.

    Bara att kötta på och njut av att plågas. ;-)

    SvaraRadera
  4. De ska inte vara glass o ballonger stuk av passet så de med 4 o 8 studs går bort..
    Gärna låtar med olika rytmer så man får köra både hög o låg kadens så de mer likt ett vanlig ute pass som möjligt.
    Intervaller funkar fin fint, gillar när instruktören säger till hur långt de är kvar av låten för då brukar man plåga sig ännu mera

    SvaraRadera
  5. Less is more, men samtidigt tydlig och drivande. Om du tillåts göra det, så låt deltagarna själva bestämma position. Men säg att de ska köra som du, om de vill ha inspiration.

    Musiken kan vara svår. Det ska, enligt mig, vara musik med tydlig "groove", och den ska inte vara glättig. Visst, det kan vara kul med schlager, men inte om man vill köra ett tufft träningspass.

    Våga ha din mick uppskruvad, så man hör dig tydligt. Men anpassa röstläge. Sällan, eller aldrig, man ska vråla. Börja varje "prat" med lägre volym på rösten. Typ som en inbyggd fade-up. Annars kan man lätt skrämma deltagarna. Särskilt om man varit tyst en stund.

    Gå igenom passet för deltagarna innan. Använd tydliga tidsangivelser. Tätare, ju jobbigare del av passet.

    Ja, det var mina 5 öre.

    /Richard (rundtramp.se), spinningledare i 7 år, och även cyklist (triathlet)

    SvaraRadera
  6. Fanns en artikel i "Svenska Cycling Plus" (Nr 1/13) som handlade om "Spinning för cyklister".
    Jag skulle verkligen vilja gå på mer cyklistanpassade spinningpass i.st.f. allt detta studsande upp och ner. Värst var en spinningledare som delade in oss i två grupper som skulle sjunga med henne i olika stämmor! :) Konstigt nog är hon inte kvar som spinningledare!
    Du har redan så många bra tips här ovan och verkar vara en härlig cykelnörd (!) så det blir säkert jättebra! Önskar att jag kunde vara med på ditt pass!

    SvaraRadera
  7. Roligt att jag kunde skänka lite inspiration!
    Du har fått massor av bra tips ovan, håller fullt med Göran om pass som är lite mer cykelinspirerande, alltså mindre studs. Jag själv avskyr sk jumps, upp ett par takter ned lika många etc. Skulle inte köra dem själv och förstår egentligen inte syftet med dem. Tydliga tidsangivelser uppskattas av deltagarna, de vet hur de mycket de kan ta i, det gör att de tar i lite extra.

    Musiken är oftast det svåraste, hitta musik som du gillar, släng in lite publikfrierilåtar (sånt som man känner igen) så brukar blandningen bli bra. Krångla inte till det. Basic i början och när du börjar bli varm i kläderna kan du avancera lite.

    Jag brukar se till att lära mig ett par av deltagarna namn varje gång. Det uppskattas när man peppar någon lite extra, använd dig av det. Var öppen och glad innan, gå runt och småprata lite med deltagarna, prata med de nya även efteråt. Fråga hur de tyckte det var etc.

    Ta tipsen till dig ovan, hitta din egna speciella stil, visa att du gillar det du gör, tro på dig själv så kommer det gå lysande för dig! Önskar jag fick cykla för dig!!

    SvaraRadera
  8. Att utbilda mig till spinninginstruktör står på min bucket list också!

    Jag blir vansinnig på när ljudet är för högt. Man ska inte behöva ha öronproppar.En annan sak som gör mig skitlack är jumps. Don't do it.

    Hoppas vi får spinna ihop någon gång!

    SvaraRadera
  9. Intressant med att ni som skriver på forumet inte gillar "upp och ner" sk jumps. har varit spinningledare sedan 1995 ocjh utbildad av Swinn som startade upp konceptet "spinning". Efter det har det kommit många olika avarter av vad spinning är och det är delade meningar om. Klart tycker jag är att spinning från början inte självklart ska likna landsvägs cykling utan det är en motionsform precis som olika aerobicpass. Ett aerobicpass är mycket sidorörelseer och det gör vi ju inte normal i vardagen likandat med ett spinningpass jämför med landsvägscykling. jag kör själv "jumps" på 4 och 2 då jag ser detta som en bra variation av passet men därför ska inte passet ryckas sönder av just detta momentet. I "jumpsen" lägger jag även in att höja moståndet ( växlarna) och då blir det ännu mer en förändring, som en slags intervall. Att klättra upp och ner på cykeln, sk "climbing on hill" uppskattas på mina pass där det verkligen ger en tempohöjning samt ändrar jag motståndet. Att sitta ner och stå upp endast på ett pass blir ganska tråkigt är min erfarenhet och det behöver hända något med det är ju inte sagt att deltagarna ska sjunga till låtarna som någon beskrev ovan. Ville bara dela med mig om mina erfarenheter och det viktigast är ju dock att deltagarna kommer tillbaka till passet och att de har roligt och att de ev blir starka fysiskt. Må väl!

    SvaraRadera