torsdag 24 oktober 2013

Nevermind the jumps, eller era samlade åsikter kring cykelspinning!

Hej. För ett tag sedan efterlyste jag tips och råd kring spinning. Och tänk vad många riktigt användbara tips jag fått av er - både här på bloggen, i mitt twitterflöde och på Cykelkattens facebooksida. Tänkte samla de flesta av dem här (citerar rakt av men har tagit bort era personliga hälsningar till mig, dem behåller jag för mig själv) så att ni andra kan ta del av dem och inspireras - vare sig ni leder spinning då och då, kör själva hemma på trainern eller funderar på att bli instruktörer. Nu kör vi!

* Mycket electro, 90-tal funkar bra, tidigt 00-tal. Kör Volbeat ;-) /Christoffer

* Spinningledaren ska vara lagom entusiastisk, alltså inte tjoa hela tiden. Komma med bra uppmuntrande ord då och då, se till att man ger sitt allt. Jag gillar att ledaren hela tiden räknar ner i låtarna typ, 4 minuter kvar, 3 minuter kvar osv. Då kan man själv välja när man vill lägga i tyngre växel, ställa sig upp, spurta lite mm. Bra musik är all musik tycker jag men jag gillar låtar som man blir lite "förbannad " till, som gör att man ger det lilla extra och det är faktiskt rockmusik bra till. Gillar backar, men också snabba spurter då och då. En sak är säker iaf... jag gillar inte när man studsar upp och ner på cykeln i olika åttor, fyror och tvåor /Eva

* Mycket tydlig med hur passet är upplagt. Definitivt intervaller och jag vill gärna hör hur lång tid det är kvar av intervallerna minst en gång per minut. Inga hoppande åttor eller fyror och ingen position 2. Bara att kötta på och njut av att plågas /Jörgen


* De ska inte vara glass o ballonger stuk av passet så de med 4 o 8 studs går bort..
Gärna låtar med olika rytmer så man får köra både hög o låg kadens så de mer likt ett vanlig ute pass som möjligt. Intervaller funkar fin fint, gillar när instruktören säger till hur långt de är kvar av låten för då brukar man plåga sig ännu mera /Lasse


* Less is more, men samtidigt tydlig och drivande. Om du tillåts göra det, så låt deltagarna själva bestämma position. Men säg att de ska köra som du, om de vill ha inspiration. Musiken kan vara svår. Det ska, enligt mig, vara musik med tydlig "groove", och den ska inte vara glättig. Visst, det kan vara kul med schlager, men inte om man vill köra ett tufft träningspass. Våga ha din mick uppskruvad, så man hör dig tydligt. Men anpassa röstläge. Sällan, eller aldrig, man ska vråla. Börja varje "prat" med lägre volym på rösten. Typ som en inbyggd fade-up. Annars kan man lätt skrämma deltagarna. Särskilt om man varit tyst en stund. Gå igenom passet för deltagarna innan. Använd tydliga tidsangivelser. Tätare, ju jobbigare del av passet /Richard Jack - lett spinning i 7 år

* Fanns en artikel i "Svenska Cycling Plus" (Nr 1/13) som handlade om "Spinning för cyklister". Jag skulle verkligen vilja gå på mer cyklistanpassade spinningpass i.st.f. allt detta studsande upp och ner. Värst var en spinningledare som delade in oss i två grupper som skulle sjunga med henne i olika stämmor! :) Konstigt nog är hon inte kvar som spinningledare! /Göran

* Du har fått massor av bra tips ovan, håller fullt med Göran om pass som är lite mer cykelinspirerande, alltså mindre studs. Jag själv avskyr sk jumps, upp ett par takter ned lika många etc. Skulle inte köra dem själv och förstår egentligen inte syftet med dem. Tydliga tidsangivelser uppskattas av deltagarna, de vet hur de mycket de kan ta i, det gör att de tar i lite extra. Musiken är oftast det svåraste, hitta musik som du gillar, släng in lite publikfrierilåtar (sånt som man känner igen) så brukar blandningen bli bra. Krångla inte till det. Basic i början och när du börjar bli varm i kläderna kan du avancera lite. Jag brukar se till att lära mig ett par av deltagarna namn varje gång. Det uppskattas när man peppar någon lite extra, använd dig av det. Var öppen och glad innan, gå runt och småprata lite med deltagarna, prata med de nya även efteråt. Fråga hur de tyckte det var etc. Ta tipsen till dig ovan, hitta din egna speciella stil, visa att du gillar det du gör, tro på dig själv så kommer det gå lysande för dig! /Helena - van spinninginstruktör som också vill veta vad ni tycker

* Att utbilda mig till spinninginstruktör står på min bucket list också! Jag blir vansinnig på när ljudet är för högt. Man ska inte behöva ha öronproppar. En annan sak som gör mig skitlack är jumps. Don't do it /Elna
* Givetvis drum and bass. Det här kör jag till just nu /Rickard Venetjoki

* Katja, du bestämmer balansen i passet med musiken . Det du har med dig i dig blir tillsammans med spinngruppen en bra upplevelse . Och vad för sorts pass gör de andra spinningledarna . Kolla in, blanda /Tommy

* Jag gillar när man ångrar sig lite när passet börjar.. lite som när man har satt sig i en bergochdalbana och när första nedförslutet kommer så undrar man vad fan man gör där.. men när man är klar så är man ju såklart supernöjd att man gjorde det! lite så gillar jag mina spinningpass haha.. livrädd i början för allt smisk och skrik man kommer få men när man har klarat det så är man helt enkelt bäst! musik funkar vilket som men tydlig bas är att föredra för mig, gillar att ha det att fokusera på, och lite lugnare och så i strech /Ylva-Li

Tusen tack! Jag lovar att det blir varken schlager eller klämkäckt eller jumps.

Vi avslutar med att en gång för alla slå hål på myten om spinning som en nötig rumpsmärtande träningsform. Här är grabbarna som verkligen älskar jumps - och klämkäckt - och schlager haha. Quattro, tre, due, uno..!

2 kommentarer :

  1. Sjukt bra film!
    Jag körde 90min med metronom igår med Ted Ås. 5x2min, 4+3+2+1min och 15x1min som avslutning.
    tick, tock, tick, tock i 90min. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med metronom! Utan musik? :O Förklara!

      Radera