torsdag 9 januari 2014

Guide till teamdressar 2014: Katusha, Belkin och Lotto Belisol

Hej. Märkt att nåt har hänt med proffsstallens look men inte riktigt kunnat sätta fingret på vad? Tänkte väl det. Men var inte orolig. Vi kör en liten genomgång tycker jag, med fokus på just kläderna så slipper vi eventuella stilmissförstånd i framtiden. Först ut är Katusha, Team Belkin och Lotto Belisol. (Sorry för sämre bildkvalité, jag har självklart försökt hitta de bästa bilderna men än så länge är inte många bra foton ute. Och självklart kommer det att komma en guide även till de kvinnliga stallen vars dressar fått sig en ny look!)

ett. Katusha

Katusha är ett stall med tydlig rysk koppling och sponsring - oavsett hur många av stallets ryttare nu faktiskt kan kalla sig ryssar. Stallets dress har därför alltid varit känd för sitt "ryska" utseende - starka kulörer rött och blått och konstrasterande vitt (som ryska flaggan ungefär) samt det karakteristiska Moskva-ornamentet subtilt insprängt i bakgrunden. 2014-årströjan saknar Moskva-ornamentet som ersatts med bokstaven Ю och den ryska flaggan har fått åka ner till tröjans liv. Även om jag aldrig varit nån Moskva-fan så är det lite synd att ornamentet tagits bort eftersom det är det som ju gett dressen dess rysk prägling. Tanken är förmodligen att addera ett slags internationell touch till stallandan. Att flaggan inte kommer att synas lika mycket som förr gör inte mig något, har aldrig varit nån större anhängare av överdrivet flaggviftande - oavsett land. I stort gillar jag dock den nya, lite mörkare dressen bättre. Plus på de tydliga, svarta muddarna. Och på att min ständiga etapploppsfavorit Purito cyklar för dem.

två. Belkin

Team Belkins look är lika i tiden som den är småtråkig. Den största förändringen sedan 2013 är egentligen att laget nu sponsras av Bianchi istället för Giant - vilket ju förstås märks på tröjan. Annars är ju stallets kit relativt avskalat och sponsorfritt, förutom själva Belkin-hyllningen dårå. Det som kommer skilja Belkins look från de andra stallens är att det är fritt fram för fler sponsorer att "hyra" plats på Belkins dress. Under kommande året kommer dressen byta utseende då och då. Egentligen är det inget som UCI applåderar åt men Belkin är ett litet undantagsfall då allting gått så fort sedan laget nyblidades i mitten av 2013. Alltså är det först 2015 som laget ämnar spika den "slutgiltiga" dressdesignen. Som ju förhoppningsvis behåller sin gröna fräschhet men pyntas lite mer - kanske med en stänk av celeste?

tre. Lotto Belisol

Vad är er spontana reaktion när ni ser det belgiska stallets nya dressdesign? Jag vet inte varför men jag tänker - bensinmack! Brandstation! Lastbil! Och typ, tidningslöpsedlar i mackens skyltfönster. Om det är en negativ reaktion? Både och. En sak är i alla fall säker - ändringen är drastisk, se själva liksom! Än så länge är jag villrådig - jag kommer att sakna den gamla, somrigt cykliga designen. Samtidigt känns det befriande och sportsligt med en design där sponsorloggan matchar dressen och inte tvärtom! Som förr i tiden, där man broderade in sponsornamn utan att ta hänsyn till den aktuella sponsorns kommersanpassade typsnitt. De beligiska ränderna matchar rött och brallorna förblir någorlunda skoj samtidigt som svärtan ändå balanserar upp oversizeloggan. Men ändå, det är för mycket brandbil och för lite cykelsommar över den nya dressen.

Vad tycker ni? Vilken är er favorit? Vilken är fulast? Sitter ni på några extrafakta jag glömt att ta med?

Näst på tur är Omega Pharma-Quick Step, Astana och Orica-GreenEdge. Puss!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar