torsdag 25 oktober 2012

Varde ljus!

Ljuset.

Så självklart det är.

Och så beroende vi är av det.
Som litet barn tog jag ljuset för nåt alldeles självklart! jag minns när jag som liten gjorde nåt naturvetarprov och en av frågorna var: "Varifrån kommer all energi på jorden?" Vatten, skrev jag. Självklart, vatten. Bommade provet. Det rätta svaret var förstås solen.

Ju äldre jag blir desto mer solberoende känner jag mig. Faktum är att jag nästan är sjukligt ljusberoende. (skilj dock på sol och sol, finner det urtrist att ligga och lata mig på stranden / i solstolen). Utan det är att jag måste få i mig minst en, daglig dos av solljus i kombination med frisk luft för att inte få obehagskänsla som närmast liknar lättare panik. Känner ni igen er? är ni också ljusoholics som jag? Det är ju allmänt känt att avsaknad av tillräckligt med dagsljus gör oss tröttare, deppigare, ger oss sämre syn, hy och ja, försämrar stämningen i allmänhet. Så jag har sammanställt lite tips - kanske självklara för vissa men inte för alla! - om hur man kan få in mer ljus i vardagen.

  1. En självklarhet för de flesta av mina läsare hoppas jag - ta vara på morgonljuset genom att ta dig till jobbet av egen maskin. Dvs. gå, spring, cykla, kör rullskidor, skejta ja vad som helst - bara du får i dig några strålar ljus, ljus. Frsik luft och motion får du förstås på köpet :)
  2. Försök att komma loss från jobbet lite tidigare vissa dagar. Jobbar du över en timme en dag så har du ju en timme över dagen efter. Jag vet att det inte funkar så på alla jobb men gör det - utnyttja den möjligheten!
  3. Ta en kortare lunch och ersätt det efterföljande kaffesörplandet med en promenad. Tjugo minuter i lagom rask takt räcker för att kroppen blir mindre stel. Gå mot solen! Hellre kisa än missa, eller hur?
  4. Sovmorgon är en ynnerst efter en hård jobbvecka - men tyvärr tar inte solen sovmorgon. Vill du få i dig tillräckligt med ljus på helgerna så gäller det att gå upp någorlunda tidigt. Varför inte äta frukost ute på balkongen / altanen även på hösten och vintern? Det enda som krävs är en mysig varm vilt att vira in sig i samt en kopp rykande hett kaffe eller te. Så är biffen klar!
  5. Häng mer i Sverige om somrarna och mindre på vintern. Nu menar jag förstås inte att alla har råd att åka utomlands, men om du har råd med det så tänk på att spara lite peng så att du kan unna dig en liten resa till nåt ljust land just när det är som mörkast här hemma. 
  6. Klä dig färgglatt! Färg är ju lite som ljus. Uppiggande!
Just nu har jag inte råd med en utomlandsresa - jag spar till lite andra resor (bl a alla skidträningsläger) istället. Men hemma försöker jag göra allt för att få så mycket ljus som möjligt i vardan! För se så vacker solen är när den tittar fram mellan höstlöven.

Har ni några egna bra ljustips? 

2 kommentarer :

  1. Kanske inte egna men är inne på ditt spår.
    På vintern försöker jag flexa ut lite tidigare någon dag i veckan och nyttjar det till långfärdsskridskor eller skidor i dagsljus! Helgerna ägnas ofta åt långa skidturer/promenade/utförsåkning, allt för att få ljus!

    På sommaren har jag nästan svårt att varva ned och sova, vill också få ut så mycket ljus som möjligt.

    SvaraRadera
  2. Åh så härliga bilder, och bra tips!

    SvaraRadera