tisdag 24 september 2013

Ord jag inte visste fanns innan rehabtiden.

I dessa rehabtider är det vanligt att man tränar både det ena och det andra, samt att man pratar med både den ene och den andre sjukgymnasten eller annan diverse lekamenexpert. Under den korta tiden jag rehabbats till höger och vänster har jag lärt mig en hel del termer. Vissa har jag förstått innebörden av, andra har jag mest nickat till (med sån där djup min, typ "fast jag är Katja och känd för total nollförståelse av livets djupare dilemman så ser jag i alla fall smart ut").

Här kommer ett urval av termer jag har lärt mig:

* Kötta - vad jag förstår så är det typ när man tränar på ett sätt som det gör ont, typ kavlar sin muskel så att ögona ploppar ut chiwawa-style och så ska man upprepa till musklern når nirvana och man själv apokalyps och så heter det kötta då. Upprepningen, alltså.

* Gluteus maximus - ett finare ord för stjärten, ska jämt stretchas för annars jävlar. Fler konstiga "us"-ord. Varför kan inte musklerna heta så man förstår? Typ "trycka-ifrån-i-backen-muskeln" eller "puta-med-stjärten-muskeln" eller "spurt-muskeln".

* Kalorier - sådant en plötsligt måste ha koll på eftersom en måste vila benet då och då

* Dexter och sinister - är ju tydligen ord för vänster och höger (eller var det tvärtom?) Och jag som alltid trott att sinister betyder typ, ond och goth sådär

* Bindvävnadsmassage - smärttillförsel i stil med kötta

* Tålamöd... tolamåd... hur fan stavas det nu... tålamod. Så var det!


Livet är inte alltid en dans i lavendelfälten

6 kommentarer :

  1. fin bild. Kötta är typisk träningsform, bara att ta i mer ;)

    SvaraRadera
  2. Varje gång jag skadat mig har jag blivit bättre, smartare, starkare, lärt mig mer. PEPPKRAMAR till dig - vet precis hur en höst/vinter utan cykel känns!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så klok Elna. En förebild. Nu kör vi! <3

      Radera
  3. Dexter och sinister, Höger och vänster.... Du vände på det här såg jag.. Har du fler ord du funderar på är http://medicinskordbok.se/ en bra hjälp! :) /läkarsekreteraren

    SvaraRadera