torsdag 5 september 2013

Mätta cyklisten: Ugnslax med potätmos och saffransyoghurt till.

Häromdagen tog jag min gula tralla förbi Färsk Fisk Direkt Från Göteborg-ståndet utanför Willys på Hälla för att fynda färsk lax, nittioåtta spänn/kilo. Blev en rejäl firre på nästan tre kilo, brutalt dekapiterad och filéad under tiden jag och fiskgubben snackade recept, tackar tackar! Och så gjorde jag en av mina favorita rätter - vardagsenkelt och helggott i ett.




Man behöver, för fyra portioner:

Till lax: ½ färsk lax, mer eller mindre filéad fast med skinnet kvar, matolja, helst raps- och olivblandning, salt, vitpeppar, färska kryddor efter smak, jag kör gräslök, lite timjan, sedan är jag rätt så förtjust i Seafodd & Fish-blandningen från Santa Maria (om man har ont om tid)

Till potatismos: Potatis, mjölk, smörklick, salt och pyttelitet riven muskot

Till saffransyoghurt: Naturell yoghurt à la "jag-är-ingen turk-utan-grek"-varianten från Lindahls, saffran, salt, peppar, rödlök, en tesked röd rom.

Arbetsgång:

Slå på snygg musik. Alltid.


Börja med att blanda ihop ingridienserna till saffransyoghurten. In med yoghurt, salt, peppar, rödlök, rommen och saffranet i din finfina skål. Tänk på att inte överdosera saffran. Ställ in röran i kylskåpet och ta inte fram förrän det är dags att servera.

Skala potäterna och börja koka dem så länge som det krävs för att de ska bli mjuka nog för att pressas till mos. 

När strax under en halvtimme återstår på potatiskokningen, dränk en ugnsplåt i massa god matolja. Lägg upp fisken snyggt på plåten, antingen direkt eller på bakplåtspapper. Salta och vitpeppra lätt, på med lite kryddor. Skvätt lite citron på stackaren. Mera olja, nu direkt på firren. Strunt i att panera - färsk lax talar för sig själv. In i ugnen på 150 °C. Låt laxen bli genomgräddad men inte för torr (innetemp strax under sextio grader).

Ta ut laxen och låt den stå och svalka sig någon minut. Under tiden, pressa potäterna. In med mjölken, liten klick smör, salt, pyttis muskot, vispa ihop kalaset, mums mums mos är redo att serveras till firren. Ta ut saffransyoghurten ur kylskåpet. Smycka upp rätten med nån kvist persilja eller två!

Servera med flädersaft eller bärs till.

Mätt cyklist garanteras!

//eran huskatt

Fler Mätta cyklisten avsnitt: här och här 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar