tisdag 18 juni 2013

Vit alt. svart alt. njurstensgul

Hej.

En bra styrlinda ska fylla flera viktiga funktioner för brukaren av racercykel. Den ska se till att användaren på ett säkert sätt ska kunna hålla i bockstyret utan att händerna halkar av. Den ska dämpa vibrationerna och ta upp de där små ettriga stötarna som det kärva vägunderlaget bjuder på. 

En bra styrlinda ska uppfylla några viktiga kriterier för att få kallas bra. Den ska vara hållbar och dryg, räcka länge och tjäna sin användare väl. Färgen ska vara beständig och materialet lättvättat...

etc etc etc men hallå:
Det finns bara ett påstående som gäller för styrlinda:

En styrlinda på en landsvägscykel som används i tränings- och tävlingssammanhang* ska vara vit alt. svart alt njurstensgul (tänk Mavic), alltid ren och nästan alltid ny.

Herrejösses hur svårt kan det vara att förstå?

Landsvägscykling handlar inte om att alltid välja de grövsta och gedignaste lösningarna (vare sig när det gäller material eller faktisk cykling)

Vet ni, nåt som förbryllar mig ofta hos mina landsvägspolers:

de kan stå hur länge som helst och putsa på sina bikes och tandborsta överrörets underdel typ, men att glida runt med skitig, färgad (!) styrlinda, det är minsann ok?

Jag ska försöka förklara mig så att alla förstår vad jag menar utan att anklaga mig för att vara skitnödig elitist**:

en styrlinda är landsvägscykelns motsvarighet till underkläder. Jag vill inte se urtvättade, noppriga sunkna boxershorts på en man jag ämnar vidröra och pussa på. Vill du? Knappast, eller hur? Nej, underkläderna ska vara crisp, välsittande och antingen skinande vita eller på sin höjd, svarta. Färgglatt funkar men bör bäras maximalt tre av veckans sju dagar, och då helst under sommarperiod för då kan en viss beachy lekfullhet förekomma jag kan ha överseende med. Men lika lite som en boxershort får vara skojsig och skitig får en styrlinda vara det.

Nu, till material. Jag föredrar länder alternativt naturkork. Förutom det rent estetiska i läder alternativt naturkork så är det hållbarheten och bekvämligheten jag vill åt. Eftersom jag gillar att cykla utan handskar vill jag helst slippa plastgiftsanfall mot mina känsliga handflator (har psoriasis).

En skitig styrlinda kan ju förstöra vilken annars glad och solig cykeldag som helst. Min är katastrof just nu. Dessutom har den av nån anledning blivit ännu skitigare efter servicen rosen varit på här under helgen. Märkligt egentligen. Men nu är två lindor på väg hem till mig - en sommaren ut och en för min favvoårstid, tidig höst.

* på caféracer är klassisk skinnlinda i naturnära kulör vara på sin plats, exempelvis denna Brooks-skönhet alternativt det klassiska Cinelli-skinnet.

** och ja, jag är medveten om att det finns lite olika skolor. Fick häromdan ett tips av Lisa Nordén om en asfräck styrlinda, märket Supacaz. Jag vet dock med mig att jag skulle tröttna efter ett tag. Det bästa vore egentligen om en hade råd med flera racers - några klassiska men så en och annan fräckt modern. Får helt enkelt gå och bli rik.

1 kommentar :

  1. Men, men, så du menar att jag måste byta linda nu? ;)

    //Micke som kör med orange styrlinda på en icke-crescent

    SvaraRadera