onsdag 30 januari 2013

Gimme second opinion! ROSE Pro-RS 3000 vs. Canyon Ultimate CF 7.0

Hej.

Som ni vet så har jag sålt Gasellen precis som jag hade tänkt.
Och jag har ju då suttit och spanat och läst och drömt och så och så har ju urvalet smalnat och smalnat lite till.
Eftersom jag är kvinna så vet jag att om det är nåt jag ska lita på så är det min kvinnliga intuition (som av nån anledning alltid pekar på sånt jag egentligen inte har råd med, nån som känner igen sig? ;))
Men nu börjar det bli dags att bestämma mig.
Och då står valet mellan dessa två skönheter:

ROSE Pro-RS 3000

och

Canyon Ultimate CF 7.0

Rent krasst tänkt är ROSE-rennern den som är mest prisvärd av de två. Om inte annat så sett till standardkomponenterna - Ultegra 6700 är förstås vassare än 105-gruppen som erbjuds som standardval till Canyon-cykeln. Men inget står hugget i sten och blir det en Canyon så får de förstås snällt smälla på Ultegran alt. SRAM Force. Och väljer jag ROSE-cykeln så är jag inte heller helt hundra på om det blir Shimano eller SRAM (helst hade jag ju valt SRAM Red men jag måste jag ha lite cash över till att köpa mat och sånt oväsentligt också). Fördelen med Shimano är att typ halva Sverige kör runt med dem vilket gör det enklare att få tag på mekkunskap och verktyg (även om jag har en del verktyg som funkar för både Shimano och SRAM). Nackdelen är förstås känslan. Samma gäller hjul. Standardhjulen är lättare på ROSE än de på Canyon-cykeln. Sadel o d är förstås också sånt jag tänker laborera med (jag måste exempelvis ha en utskuren sadel och jag vet egentligen inte va jag känner för fi´zi:k (ett jäkla namn att stava!).

Nu till det viktigaste. Ramutseendet. Det svåra med att köpa online är ju att man inte riktigt kan föreställa sig hur perfekt/imperfekt ramen kommer att se ut i min size, 55 (ca 84 cm-grenhöjd) när den väl anländer. Av erfarenhet så vet jag i och för sig att den sizen är rätt smäcker, herrcyklarna i de storlekarna brukar se någorlunda eleganta ut.

Ett annat val gäller vevparti. Ska jag ta det säkra före det osäkra och välja trippelparti eller ska jag join the cool gang och köra kompakt vevparti? Minns jag hade stor glädje av trippeln i Alperna.

Har även funderat lite på denna från ROSE men ogillar det röda inslaget i ramen.

Hur hade ni tänkt? Kom gärna med era idéer och åsikter!

21 kommentarer :

  1. Jag är en stor anhängare av trippel. Särskilt om man tänker köra i backar utomlands. Det är så mycket roligare när växlarna räcker till och man kan ha en anständig kadens uppför.

    SvaraRadera
  2. Annars tycker jag att Willer är de vackraste cyklarna!

    SvaraRadera
  3. Hm jag undviker nog att kommentera vilken av dessa hojjar du skall välja då du säkert vet vad jag skulle rekommendera. Dock så skulle det vara kul och veta prisskillnaderna mellan dessa två stelthbombare? Samt vad priset ligger på bägge?

    Men varför jag skriver till dig är att fråga om din size, OK det kan ju stämma, men vem har sagt att du skall ha en 55:a? Hur lång är du egentligen? Låter fräckt att fråga om detta, men jag ser nästan dagligen cyklster som sitter på för stora hojjar. Lättare att justera en aningen för liten ram till att passa än en för stor ram ..

    Jag är ju färdigväxt = 1.92 och kör på 57:or Ok de är precis ovanför vad jag skall ha, 58/59 vore ypperligt. men med lite längre styrstam och sadelstolpe så är det helt OK.

    bara en tanke,

    Hälsningar
    Fritz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite enig med Fritz om storlek. höjden är inte den viktigaste utan längden och tjejer normalt har längre ben och kortare överkropp jämfört med killar som cyklar oftast är byggda för. Köper du en lite mindre cykel så kan du ha längre styrstam och inte jättekort som många tjejer har. Men beror som sagt på hur du är byggd som person.

      Priset är runt 16k Fritz

      Radera
  4. Mitt stora tips är att hålla dig borta från mekanisk Ultegra, känsligare system finns inte på denna jord. 105 är bättre och inte lika känsligt för minsta lilla smuts på vajrarna. Force är ett grymt lyft och vill du inte lägga en massa pengar är den helt klart mer prisvärd än Red.

    Om trippel så blir de aldrig bra. Vill du ha lätta växlar för Alper som du troligen inte cyklar jämt i så är Srams WifLi kungligt. kompaktvevparti och så har du en lång bakväxel och 11-32 kassett istället för 11-28 som du lättast kan få annars. Då får du inte bara lätta växlar utan du får också användbara växlar istället för en massa skrap i framväxeln och fippel som man får med trippel.

    Är väl inget rött i denna heller: http://www.rosebikes.se/artikel/rose-xeon-rs-4400/aid:600804

    Om delar och mekkunskaper med Shimano vs. Sram är det ju same same, kanske lite mer insexskruvar på Sram iofs. Och om något går sönder i ett Sramreglage är det bara att öppna och fixa, händer det på Shimano är det bara att slänga och köpa nytt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 11-32 och compact är ett bra alternativ!

      Radera
  5. Jag tycker definitivt Ultegra före 105, för den gruppen blir uppdaterad före 105, alltså nyare modernare teknik. Och som du är inne på är Shimano att föredra, lättare att hitta verktyg delar och hjälp. Om någon betyg har ett verktyg och delar, så är det till Shimano.

    Undvik trippelvevparti. Tre klingor väger mer än två, och du måste ha bakväxel med längre cage och det väger mer. Längre växel är osnyggare dessutom. Framväxeln väger också mer då den ska kunna hantera tre istället för två drev. Därmed blir även kedjan längre. Flera hekto extra i onödan.

    Jag hade compaktvevar och 11-28 kassett på Mallorca och hade inga problem att klättra! Iofs gör kompakt vevparti i kombo med 11-28 att kedjan är både för lång och för kort i vissa växellägen. Men det är i de lägena jag iaf inte ska använda. Så det är ett ickeproblem.

    Du påpekar själv att hjulen på Rose är lättare och viktmässigt är hjulen det viktigaste.


    Och så till utseendet. Rose är definitivt mycket snyggare. Mer sober och renare än Canyon som ser pråligare och rörigare ut. Mattsvart är alltid rätt!!

    Så kör på din intuition, jag vet att du egentligen bestämt dig! Men ge tusan i trippelvevparti bara och kör på Ultegra.

    SvaraRadera
  6. Instämmer med samtliga, undvik trippeln för allt i världen...

    SvaraRadera
  7. Du ville ha resonemang på storlek. Dina ben är 84 cm, och enligt gängse formel (som återfinns i Bruses Sadelskola http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=437639 ) så multiplicera benlängden med 0,66. Då får vi 55 cm. Men det beror liiite på hur de mäter höjden. Från centrum av vevpartiet ja, men upp till toppen av sadelstolpsröret. Hm... Kollar på ramgeometrin och skissen på hemsidan. Tveksam till det måttet. Det ska mätas till centrum till överröret om det är vågrätt. Annars till en tänkt vägrätt överrör. Så den kanske egentligen är en 54:a? Men hellre för liten än för stor. Så där är du lite safe.

    Men viktigast är överörets längd! Enligt spec har storlek 55 545 mm långt överrör. Säger mig inte mycket utan att se dig sitta på den. Till det kommer styrstammens längd. Det bästa här, är om du jämför måtten på Gasseln som du nyss sålde. Jag hoppas du mätte upp ramens storlek, sadelhöjd, avstånd sadel-styre, vevarmslåängd osv. Då vet du om 55:an är rätt och om du ska ha 90 mm styrstam eller inte.

    Lägger jag in din benlängd i Roses beräkningsformel, så fick jag storlek 55. Styrstam 90 mm - eh, hur vet du hur lång överkropp och/eller armar du har? Vad hade du för mått sadel-styre förut? Vidare fick jag 170 mm långa vevarmar. Jag som har kortare ben än dig (79 cm) har 172,5. Du ska definitivt inte ha 170 vevarmar! Frågan är mer om du ska ha 172,5 eller 175? Vad hade du på förra cykeln? Vidare förseslogs 42 cm brett styre. Hur vet de hur breda axlar du har? Det är ju enkelt, bara hålla armarna rakt fram parallellt, och be någon mäta yttermåtten mellan dina knutna nävar. Eller vad hade du på förra cykeln?

    Trivdes du med måtten på förra cykeln, så sträva efter samma mått nu med!

    Förstår inte vad Jonas menar med att 105 är bättre än Ultegra. Förutom att Ultegra är lättare, så är årets 105 fjolårets Ultegra. Eller tom två år gammal Ultegra. Det är så att när en komponentgrupp uppdatera ett år, trillar dess funktioner och egenskaper ned till gruppen nedanför (i detta fallet Ultegra>105) året efter. Eller efter två år. Så varför köpa en cykel med 1-2 år gammal Ultegra när du kan få senaste Ultegra?

    Jag hade 105 förut å nu Ultegra, och det är iofs inte jättestor skillnad. Lite smuttare, rappare, men framförallt kan jag med korta fingrar lägga in belägg så handtagen kommer närmare styret med Ultegra.

    Fick jag med allt? Lycka till med dina våndor, du vet var mitt cykelställ bor för frågor ;~) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bruse: Enig med måtten, helt klart. Jag har 81cm långa ben och hade 170mm vevarmar innan men 172,5 är perfekt och går aldrig tillbaka.

      Det jag menar med att 105 5700 är bättre än Ultegra 6700 eller 6750 är att Ultegra är gjord för att vara så mjuk som möjligt vilket är helt okej första månaden. Sen när det kommer skit på vajrar och annat så blir det riktigt dåligt. 105 är bra men inte lika känsligt och Dura-ace är också bättre. Felet med Ultegra 6700 eller 6750 är helt enkelt vajerdragningen inne i reglaget. Det är mina erfarenheter så bara reglagen jag klagar på egentligen men det är också de man känner av mest.

      Så vad hade du för 105 innan och för Ultegra nu? De med lägga in gummigrejjer så handtagen kommer närmare styret har man kunnat de senaste 2 åren iaf med 105 med.

      Radera
    2. Du har en poäng att Ultegra kan kännas "mjukare". Har Tiagra på crossen, och den känns mer distinkt i växlingen i jämförelse då med Ultegra, som kan kännas svampig i jämförelse. MEN! Iom att Tiagra är distinktare, är det också lite trögare att växla, och jag har faktiskt långa cykeldagar med crossen blivit riktigt trött i handlederna som hållit i sig i en vecka. Tom så illa att jag inte kunde växla till slut pga att det gjorde ont och att styrkan var helt slut i handlederna. Då är det bättre med lite "mjukare" växling, för att skona handlederna och orka växla en hel dag, och kanske flera dagar i rad på exempelvis Mallorca.

      Därför förespråkar jag iallafall Ultegra före 105. På sikt.

      Jo cykelkatten, i valet mellan SRAM och Shimano. Det skiljer i hur du växlar med reglagen. Hade du Shimano förut kommer du kunna cykla iväg direkt. Väljer du SRAM har du en viss inväjningsperiod ungefär som första gången du cyklade landsväg.

      Radera
    3. Det är ju så avancerat att växla med Sram ja, hel vetenskap med kort tryck för att släppa vajer och längre för att dra vajern en växel eller flera ;) Slipper iaf trycka lika långt som på Shimano om man köper minst Rival :)

      Men men, handlar mest om smak där tror jag med, olika händer gillar olika reglage. Viktigaste är att känna på de så man får en uppfattning först och inte bara lyssna på andra. Både Sram och Shimano och för att inte glömma Campagnolo fungerar ju fint

      Radera
    4. Hehe, skrev aldrig att det var avancerat. Bara att det var annorlunda. Och om hon är nöjd med en viss komponentgrupp, varför byta? Du vet "laga inte det som inte är trasigt".

      Radera
  8. Hmm de viktigaste är att du gillar o känner dej nöjd med cyklen o inte vad andra tycker..
    Sen gällande vevpartiet hade ja valt bort trippel o satsat på kompakt istället men de är vad ja tycker..

    SvaraRadera
  9. Så många bra tips du fått!:) Hoppas du hittar rätt och blir nöjd med din nästa cykelkärlek! :)

    SvaraRadera
  10. Om du frågar mig är valet enkelt ;)Båda cyklarna är fina men en fördel med Rose är ju att du har möjligheten att konfigurer och anpassa efter dina mått och smak innan du beställer den.

    Slänger in en ny kandidat, Xeon ramen är riktigt fin.
    http://www.rosebikes.se/artikel/rose-xeon-rs-3000/aid:609603

    SvaraRadera
  11. Jag skulle välja Rosen direkt. Som Niklas skriver så får man konfigurera en massa och slippa köpa/byta saker på den direkt efter leverans (något man måste göra på typ alla andra cyklar). Väldigt positivt att få välja bredd på styre, kassett, däck m.m. i deras konfigurator (iaf var det så när jag köpte min Xeon RS 2012)

    Körde förra säsongen på en Rose Xeon RS 3000 och jag är väldigt nöjd med den. Växlar och bromsar var perfekt inställda vid leverans.

    Ser att Bruse har varit framme och kommenterat som en galning. Har inte läst det noggrant men det verkade handla som storlek. Och det lägger jag mig inte i.

    SvaraRadera
  12. Tvärtom flera andra här tycker jag du ska satsa på trippel vevparti. Viktskillnaden är försumbar, det märks mest i roterande massa (välj lätta hjul!) och cyklar du uppför emellanåt och inte vill mala på tunga växlar är det klockrent. Nej, det är inte "korrekt"
    och sannerligen inte trendigt, men väldigt mångsidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din synpunkt, anonym :)

      Radera