måndag 16 december 2013

Choose life.

Hej.

Har ni överlevt helgen? Det har jag med råge. Den har spenderats på det klassiskt härliga sättet - lata morgnar, träning (tyvärr inomhus, men det regnade blöta saker hela lördagen), fest och stoj med Periferigruppen™, lite mysjobb (ja, jag tycker det är mysig att helgjobba ibland) samt lite speciellt cykelrelaterat pyssel jag inte riktigt kan avslöja än vad det är! Thihi.

Jag har kommit på mig själv med att verkligen prioritera pyssel nuförtiden. Förut klämde jag in sånt "när tiden fanns" men idag så resonerar jag att kreativt skapande liknar träning - man kan inte bara sitta och vänta in inspirationen. Istället slår jag mig ner med mina verktyg - det kan vara ritpennor, musikskaparprogram eller CSS-mall - och kör igång. Självklart med en kopp te och en bit choklad till! Förr eller senare sugs jag in och inspirationen kommer på köpet.

Ibland funderar jag på hur mycket vi moderna människor, skulle hinna med om vi bara förmådde skrota all den tiden vi lägger på meningslöst scrollande och alla uppdateringar. Ibland kan jag komma på mig själv med att okynnesuppdatera mitt twitterflöde när jag sitter på toaletten. Toaletten! Den absolut bästa platsen för att komma på braiga idéer (jepp, precis så romantiskt är det, men kan tänka mig att många kreativa personer skulle hålla med mig där, vet med mig att i alla fall Dalí körde samma metod (ni bara måste läsa hans dagbok!). Bad funkar förresten ännu bättre men jag saknar badkar i min nuvarande kvart. Idén till Cykelkatten skapades i badkaret). Varför gör jag det istället för att ha anteckningsblocket redo? Skallen kokar ju periodvis av all inkommande information.

Jag tillhör absolut inte den skaran människor som predikar för "nerkopplat" liv. Jag älskar information och sociala medier. Dessa ger min nyfikna hjärna näring och upphov till nya idéer. Det matar mitt cykelintresse med nyheter, information och annat livsviktigt. Och hur många superba människor har inte jag lärt känna via sociala medier!

Däremot gäller det att vara pragmatisk och se till syfte. På samma sätt som jag ytterst sällan slökollar på tv utan slår på den enbart när jag vet att ett visst intressant program ska sändas så försöker jag nuförtiden låta bli okynnessurfning förutom när jag just känner för okynnessurfning i avkopplande syften, förstås. Det ska inte vara ett tvångsmoment, som något slags tics, att var och varannan halvtimme gå in på Facebook, Twitter, Instagram eller vilken kanal det nu kan vara.

Egentligen mår jag inte dåligt av att vara ständigt uppkopplad. Det är färgglatt och levande och spännande. Men - den för just mig negativa effekten är att jag ibland har svårt att koncentrera mig på icke-omedelbar-respons-saker, som till exempel långsam läsning av lite svårare bok, eller slöpyssel hemma. Så - åter till början - det gäller att prioritera "slösysslor". Och såvitt det inte dimper ner sms som jag verkligen sett fram emot så får Killkalas* gärna ligga nere och mobilen vila någonstans djupt nere i röran i min Deuter-rygga.


sånt slöpysslar jag med ibland
flickan känner ni kanske igen, rosen var omslaget till en demoskiva jag släppte en gg i tiden (internt) resten är lite dudes - älskar skissa porträtt

* Killkalas är namnet på mitt helbombade trådlösa nätverk.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar