onsdag 21 augusti 2013

Muscle up!


Precis som Johan har jag nu lagom till höstvindarna är här, börjat återgå till styrketräning. Eller, i alla fall tagit tag i förestående styrketräning .Det har liksom inte varit tillräckligt dåligt väder än för att faktiskt förmå mig att träna inomhus. För er som inte vet så har jag en släng (minst sagt!) av inomhusträningsfobi. Det ska till med riktigt kallt och jävligt utomhus för att jag ska trivas med att svettas inne!

För er som följt min blogg ett tag så vet ni att jag är 100 %-cyklist med cirka 30 %-längdskidåkning som vintertillskott.

Visst, jag tränar väl annat också, som simning då och då för att hålla uppe tekniken om jag någon gång behöver fly från en oceankryssare eller någon ond haj ute i Atlanten och jag springer väl ibland med, för att doktorn en gång i tiden sagt till mig att stötigt är bra för min klena ländrygg... Som den urbana friluftare jag är så kör jag väl det mesta friluftsaktiva som bjuds. Men allt detta är ju sekundärt.

Cykling är min satsning, längdskidor är det som tar mig igenom vintern.

Alltså ser jag på styrka enbart som komplement only, dvs. en del i min cykelsatsning. Men en extremt viktig del! (Det är nog ingen nyhet för någon att styrketräning är någonting vi människor i allmänhet får leva med att utöva, vare sig vi egentligen tränar något annat eller inte tränar alls.)

Föga förvånande kommer fokuset i denna säsongs styrketräning hamna på ryggen samt benen. Ett relativt nytt inslag kommer att bli fotledsträning (tack finaste Tony för goda fotledsträningstips!) eftersom jag belönats med en dumvrickad (höhö) vänsterfot som sätter käppar i mina hjul så fort tillfälle ges. Så, planen är precis så där simpel som den är genialisk, uppbyggnad av:

- ryggmuskulatur (med fokus på ländryggen, i kombination med bålstyrka)
- benmuskulatur
- fotledsstyrka.

(Armar, rumpa, bröst etc. tillkommer förstås också, på köpet dårå)

Och allt, kombinerat med en rejäl dos av grupptryck. Ni vet ju det där om mig, att jag tyvärr inte fixar det där med gym (även om det händer då och då, typ kanske två-tre gånger per år). Grupp ska det vara, och klämkäcka utrop (förutom på spinningen, då vill jag fasiken strypa de instruktörerna som tar sig friheten att vara alltför klämkäcka, trance ska det vara, dunka dunka och gutturala stön från gubbsen bredvid mig, få andra ljud).

Så, nu är årets Friskis & Svettis-kort inköpt och jag håller på för fullt med att planera passen utifrån det upplägget som kommer att ta min cykling 2014 till helt nya nivåer (precis som cyklingen 2013 nått nya nivåer jämfört med 2012, tänk vad tacksam min kropp är ändå att jobba med!). From nu kommer ryggen aldrig mer stoppa mig från att bli bättre, snabbare och självklart, snyggare cyklist.

Med förhoppning om fortsatt sommar- och höstvärme (så vi slipper inomhusträning ett tag till),

eran målmedvetna huskatt


Bilder: 1 Micke Iremo (TdC '13), 2 Anna Lindén (i Jkpg), ljussättningen ändrad av mig

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar