tisdag 3 december 2013

Kattens Festiva Kalender. Lucka 1: Tips på bike lit

Hej. Skäms lite över att jag inte dragit igång en sån där festiv kalender med massa skojspecial men hellre sent än aldrig! För att förlänga nöjet bjuder jag därför på skojspecial på vardagar året ut. Deal? I år bjuder jag på tips. Tips på fina grejer, bra ställen, goda tankar, sjyssta låtar, idéer och sånt - på temat cykel och livsnjutning, så klart.


Första luckan handlar om läsning! För ett tag sedan frågade jag er om tips på sjyssta cykelböcker. Här kommer era tips:
  • Själv läser jag ju om Tim Krabbés "Cyklisten" varje år. Rekommenderas varmt! :-) (John)
  • Cyklisten är bra. Cavendishs är bra. Wegelius är ok. Millars är superbra (Vag cyklist)
  • Johansson Svängis Sven, Hjulminnen, Bonnier 1957 (Anders Karlsson)
  • Gabriella Ekströms första två. Måsteläs! (Stefan)
  • Jorden runt på cykel. En reseberättelse av Bertil Hult, som i april 1925 äntrade sin cykel i Stockholm dit han återvände i augusti 1927. (Lasse)
  • Bicycle Diaries av David Byrne kan jag rekommendera. Inte så mycket cykling egentligen, snarare cykeln som ett verktyg för att upptäcka städer som han besökt de senaste 30 åren (Plato)
  • Gold av Chris Cleave! Kan läsas på engelska. Två bancyklister tävlar mot varandra, den ena fick prinsen och halva kungariket och den andra en nästintill omänsklig vinnarinstinkt (Anna)
  • De som inte vann och Lejontämjaren av Gabriella Ekström samt "Tour De France är ett jobb" av Marcus Ljungqvist & Håkan Edvardsson (Johan Holm)
Nu läser jag oftast cykelmagasin, men här kommer mina egna tips:
  • Cyclopedia som jag skrivit om förut här. I Cyclopedia kan man bland annat lära sig att skoskydd ökar aerodynamiken med 1 %, att cykling är Eritreas nationalsport och Giro di Eritrea har pågått sedan 1946 och att en av Lasse Armstarks cyklar, customlackad med fjärilar macho nog, gick för en halv mille dollar på Sothebys år 2009. Helt nödvändig cykellektyr med andra ord!
  • Rough ride av Kimmage, en rätt så bister men välskriven domestique-autobiografi
  • The Rules (aka Bibeln) av Velominati. Fast dem kan vi ju redan utantill, eller hur?
  • My Time av Wiggins - om man gillar torr brittisk berättelsehumor.
Det var den första luckan. Hoppas ni gillade!

P.S. Spana in Öijers och Elnas kalendrar också. Två olika idéer, båda lika spännande.

3 kommentarer :

  1. Åh. Jag vill ha outgrundligt med tid att läsa! Nackdelen med att träna mycket, jag läser inte så mycket som jag vill!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här - hinner inte alls läsa lika många böcker som jag hade velat... På sommaren är det riktigt illa! Men lite bättre nu under mörkerhalvåret :)

      Radera
  2. Mer om Bertil Hults cykelfärd jorden runt kan ni läsa om på denna blogg:
    http://vykortsvandrare.wordpress.com/bertil-hult/

    SvaraRadera