onsdag 6 mars 2013

Försäkra det käraste du har!

Hej.

Alltså jag älskar diskussionerna i Facebook-gruppen Cyklande tjejer. Inga ämnen är förbjudna och det mesta avklaras med en stor portion humor och vänskaplig inställning. Nu är det ju så att det som snackas om inom gruppen stannar inom gruppen (Vegas-style) men häromdagen tog Maria upp ett så pass allmänt viktigt ämne att jag känner att nej, det ämnet får gå ut till allmänheten.

Ämnet är FÖRSÄKRINGAR.

Ämnet är alltid aktuellt men blir extraaktuellt nu på våren då många av oss passar på och kittar upp oss på nya cyklar, ramar, komponenter ja allt som tunnar ut plånkan men gör oss gladare på asfalten (eller i skogen).

Jag orkar / får förstås aldrig återge hela diskussionen men vill bara uppmärksamma er (och mig själv faktiskt, har redan kontaktat min banktant och ska tjata på henne lite mer) om attse över era befintliga försäkringar.

Citerar Maria här:

"Nu när det snart är vår och flera av er börjar köpa nya cyklar vill jag bara påminna om hur viktigt det är att ha koll på att er hemförsäkring faktiskt täcker en skada på cykeln om ni cyklar omkull. Ni behöver: 
  • En s k drulleförsäkring som tillägg (allrisk).
  • Säkerställa att det inte finns en maxgräns för vad en cykel är värd. De allra flesta har typ 8.000 som max, och de flesta här har nog cyklar som är värda mer än så.
  • Kolla vad som står i villkoren om vad som händer om du kraschar cykeln i samband med ett motionslopp."
I mitt fall så har ju jag hemförsäkring hos Swedbank (Tre Kronor) och jag börjar misstänka starkt att den inte riktigt räcker för min cykel. Vissa rekommenderar Länsförsäkringar, andra rekommenderar Trygghansa. Hursom så passa på nu, innan säsongen börjar, att ta ett snack med ditt försäkringsbolag och reda ut vad som gäller. Förklara att du inte har cykling som levebröd utan enbart som intresse, berätta hur mycket cykeln är värd, precisera att det finns risk att du själv kraschar den - antingen hemma i Sverige eller utomlands - och ordna tillägg alt. byt försäkringsbolag.

Själv ska jag som sagt ta itu med den saken så fort som möjligt. Tänk vad sorgligt om man lagt ut stora penningar och sedan får nada om olyckan råkar vara framme för att nån i klungan har somnat...

...eller att man råkar göra en Vasil Kiryienka (tack och lov så gick det bra för grabben (dock inte hans cykel) i dagens etapp av Paris-Nice).


Tack kloka Maria för den viktiga påminnelsen och nu vet vi alla hur vi ska gå tillväga. Försäkra nu innan det blir för sent.

Ride on!

2 kommentarer :

  1. Ja, det är verkligen en DJUNGEL. Och man måste lusläsa villkoren för att vara säker. De där som sitter och svarar på frågor i telefon fattar ofta först inte vad man menar, utan kommer bara med svar om att cykeln ska vara låst och så...

    SvaraRadera
  2. Sjukt bra grej! Tack för påminnelsen. jag skaffade drulle på en gång :)

    SvaraRadera