fredag 8 mars 2013

Att låtsas om att ett problem inte existerar tar inte bort problemet.

Hej.

Jag är ingen bråkstake. Faktum är att jag är en snäll lite flummig kvinnojävel som nästan alltid har rött läppstift och faller lite extra för män som ger mig blommor och presenter (fast det behöver ni inte berätta för andra, oki, lite pinigt liksom sådär i jämställdhetstider). Och så bär jag sedan många år tillbaka enbart kjol alt. klänning utanför träningen. Jepp, till och med när jag bossade över ett lerigt bygge bar jag kjol snyggt matchad till mina gröna stålhättade gummistövlar.

Men jag blir fanimig sådär träigt seriös när det kommer till orättvisor. Att könssegregera ett helt intresse är inte ok. Det handlar alltså om H&Ms nya stadscyklingkollektion "H&M for Brick Lane Bikes" som riktar sig till enbart män (har skrivit lite kort om kollektionen här).


Och att lalla bort det med att "just jag lider inte namnvärt" är inte heller ok. Eller jo, klart det är ok om en ser till enbart till sin egen situation och glömmer de stora sammanhangen samt den . Hur ofta skulle en man gå in och handla trosor i en affär som inte sålde kalsonger istället för att söka sig till den som faktiskt sålde badshorts? Never ever liksom. Så varför måste vi kvinnor ständigt leva med att behöva anpassa oss tillkalsongutbudet istället för att åtminstone försöka verka för att det ligger en och en anna trosa bland kalsingarna?


H&M är ingen liten specialaffär med tjugo kunder om dagen. Nej, H&M är ett stort företag med miljontals kunder världen runt vilket ger dem makt. Och visst kan jag gå och köpa den förbaskade tröjan i herrformat. Men vad signalerar detta (förutom dålig passform då jag är för kurvig och smalaxlad för att passa snyggt i herrkläder) - jo, att jag accepterar att jag som kvinna har uteslutits men att jag ändå får vara med på nåder.


Diskussionen fortsätter inne i Facebook-gruppen Cyklande tjejer, läs/delta om ni orkar bry er. Och läs gärna vad herr Isaksson skriver om cykelbloggarnas påverkan.

Och tack H&M för snabbt bemötande. Vem vet, om ett par år kanske även ni tar till er att det är lika många (om inte fler) tjejer som stadscyklar och alltså bidrar till ett mer hållbart samhälle (som ni förstås värnar om i egenskap av stort företag).

Trevlig åttonde mars på er!

12 kommentarer :

  1. Kan bara hålla med dig tjejen! Ett extra stort plus om din första del i inlägget, inget fel i att bejaka sitt kön, ävn i "jämställdhetstider" =) Frugan och jag resonerar att DET är skillnader, dock skall skillnaderna vara EXAKT lika mycket värda =)
    Alltså ingen skillnad om man har sno** eller sni**a =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jämställdhet handlar om att leva och trivas ihop trots olika förutsättningar :)

      Radera
  2. Om HM hade tänkt fem minuter till hade de gjort en schysst tröja till tjejer, samt en kul cykelklänning. Inte svårare än så. Trist att de missade den chansen.

    SvaraRadera
  3. F-n vad bra skrivet av dej..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, hoppas jag fått med poängen :)

      Radera
  4. Bra gjort! Att bara acceptera är så tråkigt svenskt, bra med folk som säger hur det borde vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, vi borde lära av fransmännen! ;) Vive la revolution!

      Radera
  5. Bra inlägg! Men det är kanske inte så förvånande att HM inte lanserat en damkollektion? Handen på hjärtat, tror du verkligen att de bryr sig? Det handlar om att tjäna maximalt med pengar, det är inte något jämställdhet sarbete de utövar, även fast de skulle kunna det om de verkligen ville... /Thomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart som tusan de inte bryr sig. Men det gör jag m fl vad jag vet :)

      Radera
    2. Ja, och om vi inte kan övertyga dem om att de kan tjäna pengar på att ändra sig kommer de inte göra det. Att gnälla på dem, eller att peka på faktorer som jämställdhet funkar liksom inte på ett multinationellt företag. Allt handlar om pengar.

      Radera
    3. Hade jag varit en anonym person ute i skogen så hade det inte hjälpt, nej. Men om nån av mina dagliga hundratals unika besökare inser hur det ligger till och säger ifrån (kanske låter bli att köpa el sprider till sin kompis) så utövar vi konsumentmakt.

      Radera