måndag 13 augusti 2012

Skojsiga minnen från CykelVasan 2012

Tja!

Tillbaks till verkligheten (läs: Västerås, jobb & sova i riktig säng) - efter en härlig helg uppe i Mora! Kändes nästan som en liten förlängning på semestern. Precis vad vi behövde!

Nu deltog inte just jag i själva tävlingen motionsloppet utan cyklade Katja-tempo på de biltomma dalavägarna (rätt så nice det med, faktiskt). Däremot har jag fått ännu ett bevis på hur roligt det där med mtb verkar - och är - samt blivit sådär sjukligt sugen på att skaffa mig en snygg, lätt och snabb skogsplogarhoj.

Men lite CykelVasan-minnen har jag skaffat mig ändå.

Här kommer de, mina små notiser i punktform:
  • Party-mygg. Har fan glömt hur myggen känns efter att ha hängt i Frankrike / Stockholm / Västerås den största delen av sommaren. I Mora är myggen feta, bitska och påtagliga. Enda sättet att slippa dem är att cykla fort alternativt gömma sig i sovsäcken alternativt hänga inomhus men det sistnämnda är ju so boooring... När jag ska köra CykelVasan 2013 (för det ska jag minsann!) så kommer mina ben att glänsa av all Mygga-klet jag kommer att smörja in dem i. Mind my words!
  • Råkade nästan-förolämpa Cyklotekets VD genom att kalla hans cykelkläder o-retro. Stackars Ted Kottulinsky (googlat upp mannen) råkade sätta sig bredvid oss inne på målområdet just när vi höll på och hällde upp varsitt glas skumpa efter Peters lyckade målgång (3.32, inte illa <3) och behövde bara nämna att han hade med Cykloteket att göra... så bröt det hus i helvete för då skulle jag ju prompt komma med mina åsikter kring deras damsortiment. Råkade lite smidigt exemplifiera "techno-looken" med hans tröja och "snygg-retro-looken" (tänk Coppi / Rapha) med Peters Rapha-motsvarighet (samt min, förstås). Nu visade sig det att Ted hyllade sina polers med sin tröja just denna dag och att han faktiskt brukade ha retro etc. Men min poäng var ju bara att plantera in en tanke om bredare damsortiment! Hoppas Ted - om han läser detta - förlåter mig i all sin ödmjukhet. Cykloteket är en grymt bra cykelaffär och många av mina prylar (däribland cykeln) kommer därifrån. Men det skulle inte skada med lite mer retro... ;)
  • Asfalten. Visserligen inte något med just CykelVasan att göra, men satan vad skönt det var att nöta landsväg utan att hela tiden riskera bli av med tandemaljen! Inte så konstigt att så många körde rullskidor. Mora Kommun & Co. eller vad de nu heter borde vara stolta, Västmanlands Län - skäms - alltför många dåligt belagda vägar här i länet.
  • Mora är en död tätort. Hur många kom til CykelVasan, typ, uppåt 9000 glada cykeldårar med respektive barn hundar polare och diverse? Och vad gör Mora? Jo, de riggar upp en så kallad stadsfest som slutar typ, åtta på kvällen, alla uteställen stänger klockan tio på kvällen och sen är det helt d.ö.t.t. Kommunledningen måste ha fått för sig att cyklister är lika med rollatorpensionärer. Så är inte fallet. Vi har rätt till att roa oss precis som alla andra. Tänk på det till nästa år.
  • Missade Zorn, missade Vacchi, missade Öijer - missade samtliga kändisar. Varför? Jo, först skulle det minsann sovas i tältet och sen fick jag välja mellan att glo på kändisars målgång (och Zorns tavlor på Zornmuseet) och egencykling. Valde det sistnämnda. 
Fler minnen finns.

Men nu är det framåt vi ska blicka.

Kan inte sluta tänka på en viss tjugonia från ett visst tyskt företag. Känns farligt nära ett köp. Attans. 

MoraParken by night

Fortsättning följer.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar