onsdag 13 februari 2013

Don't want you back

Hej.

Fasiken, gårdagens 75-minutersspinning prövade än en gång att ryggjäveln* inte är att skoja med. Jag bet ihop och såg fett proffsig ut när jag körde enmanna-tabata i ettan istället för att glatt studsa till Basshunter (i "tvåan", höhö!) men det berodde egentligen på att jag hade så ont.

Jag är så sjuk rädd, helt seriöst. Min rygg får inte sätta stopp för vår- och sommarträningen. Det räcker för fan!

Jag masserar, jag stretchar, jag går, jag vet fan inte vad mer jag kan göra själv.

Jag hade inte tid idag på dagen men imorgon ska jag boka in ett par-tre naprapattillfällen. Min smått narcissistiska (på ett bra sätt) cykelkotknackare fixade min rygg så att den höll i ungefär två månader.

Nu innan jag däckar ska jag natta mig själv med lite enmannamassage. Blev nyss, under Racerkvällen på Stenströms övertalad av köpa denna salva. Trots övertygelser om att denna är vätternmotionärens bästa vän kan jag förstås inte veta om den säger kvack eller faktiskt hjälper lite.



Men den sägs tydligen sakna den kylande effekten som liniment annars tenderar att ha. Blir nog trösterikt för min stackars ländrygg.


---
* de vet inte riktigt vad det beror på men troligen antingen a) att mina ben är lite olika långa eller b) att jag är allmänt lite kort och lite sne och tagit i lite för hårt i början av längdskid-"karriären". Alla välmenande tips mottages tacksamt.

13 kommentarer :

  1. Har du provat foam roller?
    Jag använder en sådan några gånger i veckan och tycker det känns bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har testat hos en kompis en gång. Men hjälper det även i längden, eller mjukar det bara upp så man får sova gott så att säga?

      Radera
  2. Håller med Jörgen. Finns att köpa på Ellos av alla ställe eller så köper du en Blackroll. Det har fungerat för min rygg iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oki, 2 heads are better than one... Får spana efter en foamroller...

      Radera
  3. Styrketräning!!! Styrketränar du? Stark och fin core som håller ihop cykeltokar som envist sunkar ihop sig framåtlutade över styret!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ärligt talat fuskar jag med det :/ Kör core ibland, men det är nog allt. Styrketränade mycket mer förut (styrkejympa dock, skyr gym som pesten). Måste nog återuppta!

      Radera
    2. Tror på Elnas förslag med. Salvor, massage och annat hjälper säkert för stunden men tveksam om det är så långvarigt. Hoppas oavsett du blir av med problemen, kanske slutar så här http://cdn3.media.cyclingnews.futurecdn.net/2012/02/05/2/20120205cy0016_600.jpg med enorma drop från sadel till styre på 17cm

      Radera
    3. Nä, jag vet att salvor och massage bara är för stunden. Nu har jag iaf bokat ett par tider hos nappen och så får jag bita ihop och köra styrketräning några ggr i veckan.

      Och sure, om några år är det mitt eget skrev jag ser istället för asfalten när jag rejsar med min überdrop ;)))

      Radera
    4. Bättre och se framåt ;) Och Adam Hansen drop på bilden är ju riktigt extrem, har lite udda sittställning han.

      (vet annars inte om jag ska säga så mycket mer här, har varit på gym 2 gånger i mitt liv ungefär, med skolan för en massa år sedan)

      Radera
  4. Som de andra säger så är styrketräning, bålstabilitet och triggerpoint utmärkta åtgärder. Bra grundövningar för en cyklist är knäböj, marklyft och utfall. Även viktigt att träna bålstabilitet för att orka hålla upp kroppen på cykeln.

    För en cyklist som sitter lite onaturligt på en cykel, är stretchning skitviktigt, främst då höftböjaren som gärna blir förkortad i vår framåtlutade ställning. Men baksida lår, rumpan och den lilla piriformis är också viktiga. Stretcha varje dag, även när du inte tränat. Jag kan gärna skicka stretchövningar som är bra mot ryggbesvär. Massage, kiropraktor, triggerpoint osv, är också bra grejer. Triggerpoint är som självmassage, gäller att hitta muskelknutar och försöka lätta upp dom. Där är foamroller och triggerball utmärkta redskap. Jag har en foamroller du kan få nästa gång du är i stan. Perfekt när låren eller vaderna är trötta och hårda efter tuffa cykelpass. Eller rulla på ryggen över den, så det knakar så där gôtt i bröstryggen.

    Men att ”de” inte vet vad grundorsaken är, låter illavarslande. Du måste börja där, få reda på vad orsaken är, så du får rätt behandling. Att de har vissa teorier hjälper inte. Sök upp någon bra idrottsläkare eller liknande. Vad hjälper det att göra massa övningar och åtgärder om du inte vet orsaken, vet om det är rätt? Som du beskrivet det för mig att det strålar från rumpan ner i benet, låter det som ischias. Eller som det även kallas, falsk ischias. Och det beror på att ischias kommit i kläm under den kära lilla piriformis. Googlar man och pratar med sjukgymnaster så härleds de flesta ryggproblem just till att piriformis inte mår bra. Du har fått massa länkar av mig, bara läsa på. ;~)

    Jag var runt hos flera olika sjukgymnaster som alla konstaterade att jag var svagare i höger rumpa och ben. Ingen tog reda på varför jag var svagare i högersidan, de bara tjatade om bålstabilitet. Efter ett och ett halvt år hittade jag en sjukgymnast som började analysera vad det hela beror på. Utan att gå in på min specifika grundorsak, för det problemet har inte du, men min högra piriformis var överansträngd. Den är stenhård som ett ben. Så det jobbar jag på nu, att med hjälp av foamroller och tp-boll mjuka upp den flera gånger per dag.

    Så mitt tips är att försöka hitta någon som verkligen går till botten med grundproblemet, och därur skapar en åtgärdsplan. Jag har lyckats efter nästan två års problem och flera inställda Vätternrundor, hitta en läkare och sjukgymnast som har gjort det för mig. (Sen att läkarens åtgärder har gett mig hemska bieffekter, ska jag inte skrämma upp dig med.)

    Kör hårt och lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina tips Bruse! Ska ta med dina råd till nappen.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  5. Nice post. I was checking continuously this blog and
    I am impressed! Extremely helpful information particularly
    the last part :) I care for such info much. I was seeking this certain info for
    a long time. Thank you and best of luck.

    my webpage ... website

    SvaraRadera