torsdag 20 september 2012

Till cykellandet och tillbaka

Hej folks!

Jag har ju helt glömt att berätta för er om min resa till Holland som var nu i helgen. En resa som bestod av allt utom träning men nog var det värt det!


Jag började med en Irish och ett gäng kollegor och Maltesers på Arlanda. Fördelen med mina kollegor är att de är bäst punkt slut.


Det här planet med en allvarlig norsk gubbe på aktern (?) tog oss till Amsterdam för vidare bussning mot Rotterdam (grannstad till Amsterdam, ca 40 min med bussen). Här kan ni läsa om staden.


Väl framme välkomnades vi av en grym smörgåsbuffé (tryckte i mig minst fyra, bye bye revben!) och otäckt mjuka sängar. Delade förresten rum (men inte säng!) med trevligaste kollegan som inte ens snarkade. Party!


Passade på att reka lite i badrummet som skulle bli mitt bästa plats för avkoppling under de kommande dagarna. Ni vet ju att jag älskar att ta ett bad helst varje dag.


På morgonen var det inte mer än lämpligt med långfrulle av typen "ät tills du svimmar för det är så satans gott" så jag gjorde det. Åt men klarade mig undan svimningsattackerna. Asså jag ba dör rökt sik jao <3


Holländarna har förresten chokladströssel på frukostmackan helt seriöst. Hagelslag blev ett förekommande skämtinslag (höhö) under helgen.


Och så blev det dags för den första utflykten som gick dels till Amsterdams nya tunnelbanebygge och dels till nån hypad konstö. Jag njöt mest av de vackra kåkarna i Amsterdam.


Samt av mäktigheten i ett enormt infrastrukturprojekt (ja vi har alla olika fetischer).


Jag glodde på alla tusentals cyklar och försökte gissa märken och ägarpersonligheter. Holländarna vägrar förresten hjälm och har sina små babies på styret bara rakt av sådär. Utan hjälm. Rebeller eller dummon? Du avgör.


Ljuset slog om till rött just när jag skulle ta ett symboliskt "grönt för cyklister"-kort. Typiskt.


Och så fanns det ju en hel del balla tidig-instrustitid-konstruktioner också att njuta av, som denna järnvägsbro to die for.


Men här skulle det minsann beundras modernt. Så vi togs till ett museum / konserthus där lunchen skulle avnjutas.


Modernt och kallt (bokstavligen).


Men satans god mat (är ju en fisklover sen barnsbena).


Lite mer glas, betong och stål.

Då Holland ligger under havsnivån och har ont om det mesta i naturen utom vatten är det inte så konstigt att det är helt ok att bara bo på vatten sådär.


Husen står helt eller delvis i (pålar) eller på (flytande tänk husbåt) vattnet.


Vad tror ni liraren med den här coola biken jobbar med? Kan tänka mig att han / hon är nån cool brevbärare av nåt slag.


Och så ett blått klockhus som flyter runt, inget konstigt med det. En tanke slog mig... hur gör de som bor där när de får småbarn? ... 


Efter de obligatoriska festligheterna på fredagskvällen / -natten blev det dags för ännu en (kort) nattsömn, Elvis-frulle och så konferens på högsta våningen i ett inget för de höjdrädda-hus!


Men en magnifik inget för de höjdrädda-utsikt över den vackra Svanen aka Erasmus-bron, Rotterdams arkitektoniska stolthet (med all rättvisa).


Det avnjöts mer fisk och sånt till lunch.


Och jag och en brokunnig kollega bestämde oss för att göra lite broar. Vi började med att gå över Svanen men det slutade med att vi gått över typ samtliga storbroar i stan.


Sen drog jag och slappade på rummet innan det blev dags för båttur! Vi välkomnades med dryck och friska vindar från havet.


Rotterdam har Europas största hamn och den skulle vi se.


Mäktig syn i kvällssolen. Sedan holländskt flytande guld nere i båten, när det vart för kallt. 


Sen blev det mer mat och fler festligheter men inget jag hann / orkade dokumentera ;)


På morgonen blev det dags för en guidad cykeltur på Kronan (!) genom Rotterdam. Å så skönt det var att glida runt på mjuka damtrallehjul i morgonsolen!


Rotterdam har ett fåtal äldre byggnader att bjuda på. Men då är de riktigt gamla å andra sidan.


Turen gick förbi de obligatoriska kubhusen, ett coolt men sådär lyckat projekt av Piet Blom. Ont om golvyta så att säga.


Ja så var den turen slut och vi skyndade oss tillbaks till hotellet för att ta transferbussen till flygplatsen. Slut på en lärorik och rolig resa. Nästa gång jag är i Holland tänker jag prompt njuta mer av gamla Amsterdam. För vackrare städer får man leta efter!

1 kommentar :

  1. Fina bilder! Däremot blir man tveksam till att sätta sig på en sån där Kronan utan cykelhjälm. Tillhandahöll dom inte hjälmar till dem som ville ha?

    Anna S

    SvaraRadera