onsdag 30 maj 2012

Garmin Fit App - snyggt men med många brister.

Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig för vilken träningsklocka jag ska ha. Därför kör jag så länge med min iPhone.

Det finns ett antal olika appar och nyfiken som jag är har jag testat en hel del... Än så länge är det Endomondo som har högst betyg - trots röstcoachens tantiga något myndiga stämma. Runkeeper har egentligen samma funktioner och dessutom snyggare röst på röstcoachen men jag har fastnat för Endomondo...

Nu har jag även upptäckt (och köpt, 7 kronor) Garmin Fit och körde en provrunda med appen igår. Eftersom jag är väldigt inne på att skaffa mig en träningsklocka från just Garmin så tänkte ja, vad bra, då kan jag ju börja samla min data på ett ställe! (I och för sig så har jag ju ett konto på Funbeat som också har en egen GPS-app... Hm... Men men... Man kan väl inte få nog av snygga träningsappar?)

Är i alla fall rejält besviken på Garmin Fit - förväntade mig mycket mer!

Dels så saknar appen autopause-funktion. Hallå, det är ju den viktigaste funktionen enligt mig! Man stannar, man pinkar, man dricker, man kanske handlar, och usch vad jobbigt det är att behöva stänga av och slå på appen varje gång... Avsaknaden av auopause resulterade i att min cykeltur hem gav mig en medelhastighet på runt 15 km/h - för att appen var igång under tiden jag handlade mat på Coop.

Som ni ser finns det inte speciellt många inställningsalternativ att välja på... Och var är röstcoachen?


Sedan finns det enbart fyra sportalternativ att välja på... Irriterande ogenomtänkt. Visst, jag kan väl skriva in något eget väl inne på mitt Garmin Connect-konto, men hur kul är det att se att jag ägnat mig åt "Annan" i 5 timmar förra veckan?


Till appens fördel har den väldigt snygg design. Fina färger och tydliga träningsdiagram.


Tyvärr väger den snygga designen inte upp de många bristerna som enligt mig gör appen föga användbar för just mina behov. Ikväll tänkte jag testa Funbeats egen app - trots att den också verkar sakna autopause :( Annars får jag hålla mig till Endomondo tills jag köpt mig en "riktig" träningsklocka.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar